syiling emas - gold coin

Assalamualaikum w.b.t.

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيْمِ

yezza. semua orang confirm tau pasal emas kan. yer, aku pun tahu pasal emas. 
bagi aku, aku tak suka emas. haha. secara jujurnya. bila cakap pasal emas. aku terus buat kesimpulan emas = barang kemas. sampai aku nak kahwin tahun lepas, masa family lelaki nak datang merisik. aku boleh bertekak dengan ubai pasal 'emas' sebab memang tak suka. haha! stubborn. very much. so much. lepaas dah merisik, aku ingat dah tak ada isu lagi pasal 'emas' ni. sekali rupanya masa nikah nak kena ada juga 'emas' ni dalam hidup aku. STRESSSS oi. stress fikir pasal cincin. aku pergi kedai emas H**** untuk settlekan cincin nikah. penat akak tu explain dengan aku, umpama masuk telinga kiri keluar telinga kanan. dah la tak suka, tak faham. penyudahnya aku beli emas 'putih' sebab aku cakap emas 'kuning' tu buruk. gelak je akak yang jaga aku. 

the story is, aku cakap dengan ubai, tak boleh ke bagi aku gold bar instead of jewelry? 
ubai cakap, tak.
aku tanya dekat mak aku, tak boleh ke?
mak aku cak, tak.
so....aku pasrah. 

bila dah kahwin, aku ingatkan nak convert duit hantaran aku jadi gold bar. harammmmmmm. hahahaha. T___T disebabkan ketiadaan duit, maka aku gunakan duit hantaran itu dengan sebaik yang mungkin. 

jadi, bila dah okay sikit status kewangan aku. aku pun menyuarakan isi hati nak simpan emas dekat ubai. ubai macam tak ada perasaan, tak ada respon. bila aku tanya lagi, dia cakap okay. T__T
lantas aku pun search-search sejak sebulan yang lalu. ada 2 nama yang menarik perhatian aku. satu public gold. sebab bila aku google, memang public gold ni popular. so, no wonder dia akan menarik perhatian aku untuk mengetahui lebih lanjut. yang kedua, gold harimau. auummmm! yang ni, aku tahu sebab aku stalker member ubai (merangkap member aku masa sekolah) punya instagram. dua je sebab aku minat, sebab design dia lepas tu dia tekan kan konsep 1g/month. 

bagi aku, 1g/month is good. murah pun murah. bagus untuk orang macam aku yang tak ada duit. hahahahahaha!! aku tak ada duit tapi aku nak menyimpan/menabung. 
setuju atau tak?
terserah.

haha. berdasarkan pemerhatian aku. 
kalau public gold punya syiling emas, dia ada dinar je. aku dah pergi pejabat dia tanya. 
1 dinar, 4.25g. mahal. hahaha.
kenapa aku cakap MAHAL ? sebab budget aku 1g. 
kan aku dah cakap tadi, aku nak beli 1g/month. 
kenapa aku tak berminat dengan 1g gold bar public gold? easy. sebab BURUK. 
empat segi, tak ada corak.

kalau harimaumintgold punya syiling emas, design dia cantik. haha. 
dia cakap dia ada keluarkan gold bar, tapi aku tak sure. 
cuma 1 je, dah seminggu lebih aku usha harga. harga harimaumintgold memang sentiasa berubah. macam harga public gold, setakat yang aku check, memang harga dia sama. 
whatever it is, semuanya bergantung kepada tuan/puan/adik/kakak/abang/pakcik/makcik punya pilihan nak suka yang mana satu. aku hanyalah menyatakan pendapat aku. 

buatlah pilihan yang bijak. samada public gold ataupun harimaumintgold.
nak buat simpanan boleh, nak jadi dealer/ejen untuk duit poket boleh. 
semua pun boleh. 
ada satu website ni, masa aku baca, duk searching-searching pasal emas ni, dia cakap camni.

emas ni,
simpan, kaya.
beli, kaya.
jual pun kaya. 
jadi untung ke tidak tu aku rasa semua tu percaturan Allah. kalau Allah kata kau tak berjaya dalam urusan emas ni, tetap tak kemana juga. doa banyak-banyak yer kawan-kawan. 
tetapkan iman.
jangan asal untung je, redah semua. 
sabar dulu.
dah konfirm, baru redah. hahahaha. 

dengan ini, secara muktamadnya. aku pilih harimaumintgold !!!
YEAY.. boleh klik SINI untuk maklumat lanjut. 
boleh roger-roger aku untuk maklumat lanjut jugak. 
018-9532075
ACT FAST, Better late than never. 

tapi, aku tak cakap aku tak pilih public gold. hahaha. 

Comments

Popular posts from this blog

sedih dan berduka

Birthday

passion